Hadziandreou

Kritika politického islámu, ve zkratce islámizmu, je v Česku tabu. Podle některých vlivných diskutérů, kteří se religionistikou a politikou živí, je islámizmus jen umělá konstrukce. Podle nich u nás v Česku žádné nebezpečí nehrozí a ve skutečnosti je český islám pro naši pluralitní, multikulturní a demokratickou společnost velkým přínosem a obohacením. Tito lidé vycházejí z předpokladu, že všechna náboženství přinášejí stejně cenný obsah do rozvíjení demokratické pluralitní společnosti Západu a tak se podle nich kritika islámizmu považuje za nepřípustnou kritiku proti islámu jako celku.

Jakmile se někde objeví pochybnosti vycházející z varovných projevů muslimského antisemitismu, propagace zákonů Šárí’a v Česku, zahraničních zpráv o muslimských enklávách stojících mimo zákon, násilí na nemuslimech v zahraničí, …, ochotní obránci islámu převedou debatu z věcné roviny o ideologickém obsahu na emotivní rovinu rasistického a xenofobního útočení proti muslimským věřícím a k tomu se pro jistotu takto onálepkovaný útočník označí za nenávistného primitiva nebo vzteklého a hysterického extrémistu, který se svou “zkřivenou brunátnou držkou” (citováno podle [1]) snaží prosadit vlastní mylné představy a vyvolávat konflikty. Z takové argumentace má být každému rozumně myslícímu člověku zřejmé, že takto odporně smýšlející individuum lže a musí být umlčeno. Pokud do médií přes bariéru tolerance proniknou informace např. o znásilněních, vraždách nebo únosech či vypálených kostelech, tak “zcela jistě” nesouvisí s islámem.

Naopak jakákoliv skutečná nebo jen domnělá újma učiněná islámskému světu včetně takových maličkostí jako je nakreslení obrázku nebo vyřčení slova, uvádí muslimy na celém světě do zuřivosti a má za následek odplatu v podobě ničení, násilí a zabíjení. Muslimové si přeci nenechají nic líbit, a to ani vlastní historii. Stačí z kroniky citovat vyřčená slova dávno zemřelého východořímského císaře, jak to jednou učinil papež Benedikt XVI., a jsou na celém světě masové protesty na rouhání se islámu, Koránu a Mohamedovi. Jenže odporná antisemitská kázání, bláboly o západních ženách chovajících psí domácí mazlíčky na sex, lži o výskytu rakoviny, homosexuality a psychiatrických nemocí západních mužů, zprávy o parazitech v západních nečistých potravinách, karikatury Židů, a další primitivní hovadiny z muslimské dílny se v zájmu smiřování našeho světa s islámizmem tolerovat musí.

Tato zarážející neochota k věcné diskuzi u apologetů islámu a samotných muslimů, jejich úporná snaha lakovat muslimskou realitu narůžovo a zároveň nesmírná propagandistická zuřivost na adresu západní civilizace je velmi podobná projevům totalitních agitátorů například současných severokorejských komunistických politruků. Ostatně mnoho by se objasnilo po prostudování kulturně-politického zázemí a psychologického profilu takto smýšlejících českých islámských apologetů, konvertitů a konvertitek k islámu a jejich zahraničních muslimských učitelů. Je jenom náhoda, že islám slouží některým jedincům k legalizaci jejich antisemitských postojů?

V Česku se může o problémech židovství nebo křesťanství svobodně hovořit a přemýšlet, ale o problémech islámu a z něj rostoucího islámizmu se debatovat nesmí. Může to souviset s tím, že když se kriticky beseduje o židovství nebo křesťanství, tak za to v dnešní době řečníkovi nehrozí na rozdíl od “urážení” nebo “rouhání” se islámu žádný trest?

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s ESF – European Science Foundation vydává propagační multikulturní leták, ve kterém se píše:
„Islám je vnitřně rozrůzněný, sdílí mnoho hodnot s jinými kulturami, klade důraz na některé jiné hodnoty než Západ, není však méněcenný a zaslouží si úctu.“
(http://multikulti-challenge.cz/, Stejný text je také otištěn v osmistránkové brožuře NESEHNUTÍ – NEzávislého Sociálně Ekologického HNUTÍ)
Proč tolik servility? Jakou konkrétní formou by podle představ úředníků české vlády a “nezávislých iniciativ” měli občané České republiky vzdávat islámu úctu? Tolerance za podmínek dodržování zákonů České republiky nestačí? Co když někdo řekne, že islám také některé západní hodnoty vůbec neuznává a dává přednost jiným hodnotám, které jsou naopak s těmi našimi západními v rozporu? Bude potrestán za nedostatek úcty k islámu? A jak by měl být potrestán? Českým soudem za trestný čin hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob podle §355 nebo za podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod podle §356 trestního zákoníku a nebo bude českými úřady předán do rukou islámské spravedlnosti, která klade důraz právě na ty jiné hodnoty, které si zaslouží úctu?

Islámizmus je poměrně dobře vymezen v knize “Islamic Declaration – A Programme for Islamization of Muslims and the Muslim Peoples.” [2] nedávno zemřelého prezidenta republiky Bosna a Hercegovina Aliji Izetbegoviće. V knize se kritizuje sekularizace Turecka, odmítá moderní západní společnost z důvodu nesouladu s obsahem Koránu a dokazuje se, že islám není jen náboženské hnutí, ale především politické hnutí zasahující celou společnost.

Mezi největší odpůrce islámizmu ve světě nepatří Evropané, ale na základě své otřesné každodenní zkušenosti sami Arabové a s nimi příslušníci původních národů v dnešních islámských zemích, dnes ve svých zemích občané druhé kategorie. Jsou to např. Koptové (Egypťané), Berbeři, Syřané, Chaldejci, Beduíni a další. Jakým rasizmem nebo xenofobií trpí koptský Egypťan nebo palestinský křesťan, národností Arab? Nebo jordánský Beduín, který je muslim, ale s islámisty nesouhlasí? Jsou Evropané žijící v Bosně, Bulharsku, Kosovu a Makedonii rasisty a xenofoby, když říkají, že je islám ohrožuje?

Po historických zkušenostech 20. století naše západní civilizace odmítá fašizmus a komunizmus. Pokud někdo dnes po právu odsuzuje fašizmus, tak je rasista a xenofob, protože tím dává najevo, že nemá rád Němce nebo Italy? Pokud někdo dnes opět po právu odsuzuje komunizmus, tak je rasista a xenofob, protože tím dává najevo, že nemá rád Rusy nebo Číňany? Co když je před svobodnou společností po fašistické a komunistické minulé totalitě nové nebezpečí v podobě islámizmu? [5] Ano, je správné si přát, aby náboženská, filosofická a politická rozmanitost zemi a její obyvatelstvo obohacovala. Ale jak naši civilizaci obohacuje islámizmus, který je hrozbou pro všechny včetně těch muslimů, kteří islámizmus odmítají?

Na kritiku islámizmu se v našem mediálním diskurzu také odpovídá vyzdvihováním vybraných kladných stránek islámu. Proč? Omlouváme dnes fašizmus a komunizmus poukazováním na některé dílčí možná kladné stránky jejich výchozích filozofií? Například za Protektorátu Čechy a Morava byla fašistickou správou provedena reforma sociální péče a sociálního pojištění, za vlády komunistů se podařilo snížit dětskou úmrtnost a prodloužit věk dožití a totalitní režimy mají velmi kladný vztah k masovému i vrcholovému sportu. Nic z uvedeného ale neomlouvá fakta, kvůli kterým je fašizmus a komunizmus neslučitelný se západní pluralitní demokratickou společností.
A do třetice, v našem mediálním diskurzu se problémy islámizmu, například šárí’atské zákony o nerovnosti mužů a žen, separaci pohlaví a nadřazenosti muslimů nad nemuslimy, také relativizují poukazováním na podobné verše z Bible, jako kdyby v naší dnešní židokřesťanské západní civilizaci doslovně platila 2000 let stará slova apoštola Pavla o podřízenosti žen a byla součástí západního práva. Možná proto, že v mnoha dnešních islámských zemích Korán a Šárí’a doslova platí a je součástí místního práva. Jenže to je právě ten rozdíl. Islám si podle islámizmu zakládá na tom, že sám sebe považuje za poslední zjevení, které je tak od počátku dokonalé a nemusí se vyvíjet. Tato neměnnost je považována za přednost. [3] Prakticky to znamená zaostalost a ztrátu kontaktu s moderním západním světem. Zaostalost, která se tragikomicky projevuje. Jeden příklad za všechny: Islám dal světu před staletími astroláb, aby si muslimští věřící mimo jiné uměli spočítat čas své modlitby. Ale dnes muslimští věřící ovlivnění islámizmem považují astroláb za dílo ďáblovo a ničí ho, protože je údajně při modlitbě ruší. [4]

Objevuje se také názor, že radikalizaci islámu do podoby islámizmu má na svědomí modernizace naší západní společnosti. Možná ano, protože novověk v Evropě začal objevením zámořských území v Americe a obeplutím Afriky poté, kdy muslimové v 15. století dobyli Konstantinopol, pronikli na Balkán a tím odřízli Evropu od tisíc let používané obchodní cesty do Indie a Číny. Jenže ani předtím to nebyla žádná idyla. Islám válčí s Evropou se střídanými úspěchy a neúspěchy neustále od svého vzniku v 7. století. Nemá smysl omezovat složité evropsko-islámské dějiny pouze na jedno století kolonializmu nebo jedno století křížových výprav.

Jistěže většina muslimů různých národů jsou milí a mírumilovní lidé, kteří chtějí žít v míru s ostatními stejně jako křesťané, židé, ateisté a všichni ostatní lidé. Jenomže ani občané Československa před rokem 1989 za vlády komunistů nijak horlivě nepřemýšleli o ideologii a stejně tak se v minulém století v 30. letech chovala většina Němců včetně těch, kteří volili Hitlerovu stranu NSDAP. Tito lidé také jen chtěli slušně žít. Pouze malá část z nich byla fanatickými vrahy toužícími po vyhlazení celých národů. Bohužel i ta malá část byla dostatečně aktivní, aby zavlekla celý svět do světové války.

Určitě nelze klást rovnítko mezi islám a islámizmus. Jenže islámizmus z islámu vychází a je jeho extrémní a bohužel dnes také významnou součástí. Islámisté sami sebe považují za vzorné muslimy. Slovní i ozbrojené spory Západu s islámizmem jsou v islámském světě vesměs interpretované jako útoky proti samotnému islámu. Západ rozlišuje Islám a islámizmus, ale v muslimských zemích se islám a islámizmus chápe více propojeně. Problém islámizmu je také v tom, že když se islámističtí radikálové něčeho dopustí, tak mnoho muslimů, především islámských elit a kleriků, k tomu mlčí. Jak by se zachovalo 1.600.000.000 muslimů v otevřeném válečném konfliktu se Západem? Přidali by na stranu svých radikálních souvěrců a nebo by vystoupili proti nim po boku “západního nepřítele islámu”? Jaká je zkušenost Západu z Afghánistánu? Jak početní by byli “muslimští legionáři” bojující na straně Západu proti svým souvěrcům? Za vlády komunistů byl svět také na pokraji světové války. A kdyby ta válka vypukla, museli by všichni lidé v komunisty ovládaných zemích včetně Československa jít bojovat za vítězství komunistů a bylo by velmi těžké přejít na druhou stranu nebo zůstat stranou.

Pokud je do budoucna žádoucí uchování naší pluralitní, demokratické a multikulturní svobodné západní společnosti, která neexistuje odjakživa, ale trvá ve srovnání s historií lidstva jen velmi krátce posledních zhruba 200 let, jaký je potom správný vztah Západu k soudobému islámu jako náboženství, ze kterého vychází islámizmus?

Západní svět založený na svobodě, demokraticii a pluralismu je otevřený všem lidem včetně muslimů, kteří respektují jeho pravidla. Všeobecná deklarace lidských práv mimo jiné praví: “Všichni lidé se rodí svobodní a sobě rovní co do důstojnosti a práv. Jsou nadáni rozumem a svědomím a mají spolu jednat v duchu bratrství.” Proto by Západ neměl být smířlivý vůči nedemokratickým ideologiím. Kdyby se islámizmus neopíral o svatého muže a svatou knihu na nebesích, přičemž by jeho obsah jinak zůstal stejný (šárí’atské zákony, vztah k nemuslimům, postavení žen, separace pohlaví, …), byla by to xenofobní, extrémně antisemitská, monokulturní a totalitní ideologie, která je neslučitelná s moderním západním světem postaveným na židokřesťanských tradicích, lidských právech a ideálech svobody a rovnosti. Nikdo by islámizmus nepovažoval za náboženství mající nárok na toleranci a úctu.

 

(poprava odpadlíka od islámu ke křesťanství uříznutím hlavy od 2:20, Arabské jaro v Tunisu)
http://www.youtube.com/watch?v=Z1Tqp_s_pbM&feature=youtu.be&t=2m20s

 

zdroje
[1] Antiislamismus už z principu není kritika islámu: http://kojot.name/2013/04/07/antiislamismus-uz-z-principu-neni-kritika-islamu/
[2] IZETBEGOVIČ Alija (1990): Islamic Declaration – A Programme for Islamization of Muslims and the Muslim Peoples. manifique.free.fr/allhere/ezat1.pdf
[3] Může se islám stát lepším náboženstvím? https://www.davinciprague.cz/clanky/muze-se-islam-stat-lepsim-nabozenstvim/
[4] Ancient astronomical clock in the Lyons, France Cathedral vandalized: http://newenglishreview.org/blog_comment.cfm/blog_id/48314
[5] THATCHER M.: R radikální islám je nový bolševismus, http://blisty.cz/art/9882.html, originál anglicky: http://www.guardian.co.uk/world/2002/feb/12/afghanistan.politics
[6] Povstalci v Sýrii povolili znásilňování žen, které nejsou muslimky. http://vaticaninsider.lastampa.it/nel-mondo/dettaglio-articolo/articolo/siria-syria-siria-23834/
[7] Šejch znásilnil 5 letou dceru, ubil ji k smrti a vyvázl s pokutou. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2273171/Fayhan-al-Ghamdi-raped-tortured-daughter-5-death-escapes-light-sentence.html
[8] Egyptian Cleric says Christian women train their dogs to play the husband, http://shoebat.com/2013/02/27/video-egyptian-cleric-says-christian-women-train-their-dogs-to-play-the-husband/
[9] Cleric did say Jews are descendants of apes and pigs, http://www.rnw.nl/english/article/cleric-did-say-%E2%80%9Cjews-are-descendants-apes-and-pigs%E2%80%9D
[10] Basmalláh o prorokovi Mohamedovi a Židech, http://www.youtube.com/watch?v=d3Lq7EgT8Rs